niedziela, 13 września 2015

Jak zrobić roletę rzymską, czyli wszystko na co trzeba zwrócić uwagę przed przystapieniem do pracy...

Nie umiem szyć na maszynie, dlatego uszycie zwykłej rolety rzymskiej zajęło mi ponad tydzień. Misternie wykonywana praca nosiłaby namiastkę wstępu do medytacji, gdyby nie fakt, że raz na jakiś czas trzeba było wykonać kilka obliczeń.

Jak zabrać się za szycie rolety?

  1. Ja zaczęłam od wymierzenia każdego skrzydła okna i zakupu materiału, potem dopiero zaczęłam zastanawiać się czy całe przedsięwzięcie ma sens… czyli cała ja.
  2. W kolejnym kroku kupiłam metalowe zazdrostki (mini karnisze). W sklepie warto zwrócić uwagę, czy na pewno są metalowe (istnieją wersje plastikowe, przeznaczone tylko do lekkich zasłonek) oraz czy posiadają możliwość przykręcania do okien (wiele modeli, można tylko przyklejać, co raczej nie wytrzyma obciążeń związanych ze składaniem rolety).
  3. Zazdrostki przymocowałam na tyle szeroko, aby znajdujący się pomiędzy jej końcami materiał rolety zachodził na ramy okna. Dzięki temu roleta przykrywa całe okno, a słońce nie przedziera się przez jej krawędzie.
  4. Kiedy zazdrostki były już przymocowane, zmierzyłam wewnętrzną szerokość zazdrostki (czyli długość, na której ma rozpościerać się materiał) oraz wysokość okna, licząc od szczytu zazdrostki, aż do dolnej ramy, dodając 2-3cm, aby roleta zachodziła lekko na dolną ramę. Będą to wymiary docelowe. Do tych wymiarów należało teraz doliczyć po ok. 5cm (3cm szerokość obszycia + 2cm zakładki) dla każdego boku rolety, czyli w sumie 10cm, oraz nieco więcej dla góry i dołu (górny tunelik na karnisz, oraz dolny tunelik na listwę obciążającą), u mnie tuneliki miały po około 4cm wysokości, więc w sumie doliczyłam 12cm ( dwa razy 4cm + 2cm na zakładki).
  5. Kiedy już wiedziałam jak roleta ma być wysoka i szeroka, zaczęłam zastanawiać się na ile części ma się składać. U mnie składa się na 5 części, co oznacza, że musiałam doliczyć do wysokości potrzebnego materiału jeszcze po około 1,5-2cm na każdy tunelik ze szprosami, czyli w sumie dla bezpieczeństwa około 10cm. Wysokość tuneliku na szpros zależy od grubości drucików (szprosów), które chcemy w nich umieścić. Moje szprosy były aluminiowymi rurkami, zakupionymi w sklepie budowlanym i miały ok. 0,4cm średnicy, dlatego ilość materiału jaką wykorzystywałam na zrobienie jednego tuneliku wynosiła około 1,5cm (po złożeniu na pół 0,75cm). Wysokość i szerokość potrzebnego materiału już znałam. Kolejny krok to już tylko szycie.
  6. Na początku równo obszyłam boki całego materiału, tak aby roleta miała już prawidłową szerokość. Zakładka miała 3cm szerokości + 2cm na zakładkę do zakładki ;) Następnie górny tunelik wyniósł 4cm wysokości + 2cm na zakładkę. Dolny tunelik zostawiłam na sam koniec szycie rolety.
  7. Od górnej krawędzi obliczyłam wysokość pierwszego modułu. Od jego końca policzyłam kolejne 1,5cm, które posłużyło mi do stworzenia tuneliku na szpros po lewej stronie rolety. Do każdego kolejnego modułu dodawałam po 1cm więcej, tak więc każdy kolejny moduł był wyższy od poprzedniego. Dzięki temu roleta po zwinięciu układa się ładnie i kaskadowo. Szerokość tunelików była stała.
  8. Na samym końcu zszyłam dolny tunelik, którego wysokość wyniosła około 4cm, tak aby zmieściła się w nim idealnie 2,5cm drewniana listwa obciążająca (dostępna w dowolnym sklepie budowlano-ogrodowym).
  9. Na końcu montowanie sznurka. Do tego potrzeba zakupić niewielkie plastikowe kółeczka (ewentualnie mogą być metalowe podkładki pod śruby) oraz sznurek, który będzie śliski i swobodnie będzie przechodził przez wnętrza kółeczek. Ile sznurka na jedną roletę? To proste, należy policzyć 2x wysokość rolety + 1x jej szerokość i dodać ok. 50cm na część za którą się ciągnie. Kółeczka montuje się na tunelikach od szprosów (po lewej i prawej stronie), na dole tuneliku od karnisza (po lewe i prawej stronie oraz na samym środku) oraz na górnej części tuneliku dolnego z listwą obciążającą (po lewej i prawej stronie). Linkę przywiązuje się do dolnego kółeczka (przy tuneliku z listwą obciążającą), przeciąga przez wszystkie kółeczka wzdłuż jednego z boków rolety, następnie przez górne kółeczko przy tuneliku od karnisza, przeciąga się linkę przez środkowe kółeczko i następne po drugiej stronie rolety. Prowadzimy linkę dalej przez kolejny bok rolety i poszczególne kółeczka, gdy dojdziemy na sam dół przywiązujemy linkę. Na samym końcu trzeba jeszcze stworzyć linkę do ciągnięcia, aby możliwe było składanie i rozkładanie rolety. W zależności od tego z której chcemy strony mieć linkę wybieramy skrajne prawe lub lewe kółeczko przy górnym tuneliku karniszowym i wyciągamy nadmiar linki poza roletę.
Dodatkowe uwagi, jeśli wybierzemy materiał cienki, będzie prześwitywał, ponadto trzeba będzie go usztywnić (podszyć lub podkleić) przy górnym tuneliku. W przeciwnym razie, w trakcie składania rolety materiał będzie się marszczył.

2 komentarze:

  1. Świetna roleta.

    OdpowiedzUsuń
  2. W końcu znalazłem poradnik krok po kroku jak zrobić rolety rzymskie. Biorę się do pracy ;)

    OdpowiedzUsuń